ashtanga yoga

 

Ashtanga yoga is een uitdagende en dynamische vorm van yoga, ontwikkeld door Sri K. Pattabhi Jois. Het verschil met Hatha yoga is vooral het dynamische aspect van Ashtanga yoga. Je beweegt steeds op de je ademhaling (Vinyasa) en  houdt elke asana vijf ademhalingen vast, tussen de asana’s blijf je in beweging om van de gehele oefening een doorgaande serie te maken. Naast Vinyasa is ook de ademhaling een belangrijk aspect van Ashtanga Yoga. Je ademt gedurende je volledige oefening in de Ujjayi ademhaling. Verder bestaat de oefening uit een vaste serie asana’s die je altijd in dezelfde volgorde doet. Je start met de Primary Serie, daarna de Intermediate Serie, Advanced Serie A, Advanced Serie B, etc.

Traditioneel wordt Ashtanga yoga zes dagen per week beoefend, met uitzondering van de dagen van volle maan en nieuwe maan. Voor vrouwen geldt ook dat de eerste dagen van menstruatie ‘vrije dagen’ zijn.

 

 

“Yoga is 99% practice and 1% theory”

Sri K. Pattabhi Jois

 

 

Led class

Tijdens een ‘Led Class’ wordt je door je docent door de serie asana’s van Ashtanga yoga geleid. Je oefent op het tempo dat de docent aangeeft een volgt de aanwijzingen op. Kenmerkend voor Ashtanga yoga is de vaste serie die je altijd doet. In de gewone Led Class lessen in ons rooster doen we niet de volledige Primary Series, deze les is 75 minuten en de complete serie duurt ongeveer 90 minuten. We houden ons in de les wel aan de volgorde van de serie. De ene les ligt de focus echter misschien meer op de Vinyasa, de andere les op de voorover buigingen en de volgende keer misschien meer op de afsluitende sequence. Soms doen we ook asana’s uit de tweede of verdere series.

Iedere zaterdag kun je de complete Primary Series als Led Class komen doen. Deze les is 1,5 uur, genoeg tijd dus om alle asana’s te doen.

 

Mysore

Tijdens de Mysore lessen begin je zelfstandig aan je yoga practice. Je bepaalt samen met de docent tot hoever je de serie doet en je oefent in je eigen tempo. In de ruimte loopt een docent rond om je te helpen met de houdingen. Omdat niet iedereen gelijktijdig met dezelfde houding bezig is, heeft de docent meer tijd om studenten intensief te begeleiden. Dit is de traditionele manier waarop in Mysore, waar Ashtanga Yoga is ontstaan in India, wordt lesgegeven. Voor de meer ervaren deelnemers werkt deze methode erg prettig, maar zeker ook voor beginners is het heel geschikt; je hebt alle tijd om op je eigen tempo de serie te leren en verder te komen in je oefening. Ook als je de hele serie nog niet uit je hoofd kent, kun je meedoen, want er zijn kaarten met alle houdingen als geheugensteuntje beschikbaar.

 

De Mysore lessen duren een aantal uur en je bent vrij om binnen te lopen wanneer het jou uitkomt. We openen ongeveer 30 min na de starttijd van de les met de openings chant en de laatste inlooptijd is 60 minuten voor het eind van de les. Als je wilt kun de gehele tijd in het rooster gebruiken, maar een uur oefenen is ook prima. Je kunt je oefening op deze manier zo intensief maken als je zelf wilt. Dit maakt dat de Mysore les er meestal voor zorgt dat je met meer aandacht je oefening doet en je zult merken dat dit je helpt om verder te komen!

 

Basics

De Ashtanga Basics les heeft een rustiger tempo en meer uitleg, perfect om mee te starten als Ashtanga Yoga nieuw voor je is! Elke week is er of een thema, of deel van de serie waar extra aandacht aan besteed wordt. Denk bijvoorbeeld ook aan de Ujjayi ademhaling, Dhristi (waar je naar kijkt) en af en toe wat meer uitleg over de achtergrond van Ashtanga Yoga.

 

 

 

locatie

Kluizenaarsbocht 6

2614GT Delft

 

Gratis parkeren

bank

NL73 INGB 0006 1333 74

openingstijden

ma

di

wo

do

vr

za

zo

nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze events, workshops en cursussen?

 

 

 

6:00 - 21:30 uur

6:00 - 21:30 uur

6:00 - 21:30 uur

6:00 - 21:30 uur

6:00 - 21:30 uur

8:30 - 12:30 uur

9:30 - 17:30 uur

openingstijden

ma - vr

za

zo

 

6:00 - 21:30 uur

8:30 - 12:30 uur

9:30 - 17:30 uur