Yogaprops

Yoga met props – voor verdieping en ontspanning

door Jacqueline

Yogaprops: we love them! In de meeste van onze yogalessen geven we vaak creatieve variaties en verzachtende opties voor houdingen. Dat doen we vooral met blokken, riemen of kussens die je bij elke les mag pakken. Als je weleens een workshop hebt gevolgd bij onze leraar Akhilesh, weet je dat hij ook altijd props gebruikt; en dan vooral om spieren aan te spannen waarvan je niet wist dat dat kon!

Bij yin yoga gebruiken we vooral dekens en bolsters (langwerpige kussens) om ons lichaam ondersteuning te geven en zo meer te verzachten en beter te ontspannen. Bij hatha yoga geven docenten soms themalessen met één of twee blokken, of een riem. Hiermee kun je je lichaam beter leren kennen, sommige houdingen intenser maken of ze gebruiken ter bescherming van gevoelige gewrichten.

Dit zijn redenen waarom je props tijdens de yogales zou willen gebruiken:

  • Om beter te kunnen ontspannen
  • Om dieper in een houding te komen
  • Om een houding makkelijker of minder intens te maken
  • Om bepaalde spieren te activeren
  • Om beter je evenwicht te behouden
  • Om meer variatie in je yogapractice aan te brengen

 

Hieronder behandelen we de meest gebruikte props en waar je ze voor kunt gebruiken.

porops 3

Blok: als fundament voor yoga houdingen

Een blok in je yogapractice kan je leven makkelijker maken. Het haalt de grond dichterbij. Heb je soms het idee dat je arm of been te kort is? Gebruik dan een blok als verlengstuk. Het blok dient als een stabiliserende kracht, waardoor je evenwicht verbetert en je dieper in de houdingen kunt komen.

Gebruik een blok ook eens om houdingen intenser te maken of spiergroepen te activeren. Klem het tussen je bovenbenen in houdingen zoals tadasana of de brug om je beenspieren te activeren. Als je een blok tussen je handen klemt, je armen strekt en dan een twist of zijstrekking maakt, activeer je je armen en core op een nieuwe manier.

Riem: voor flexibiliteit en arm-oefeningen

De riem is een fijn hulpmiddel om je flexibiliteit te vergroten en tegelijkertijd ondersteuning te bieden. Wikkel een riem om je voeten tijdens een vooroverbuiging (staand, zittend, of liggend op je rug) en trek er lichtjes aan om een diepere hamstring-strekking te bereiken.

Ook kun je de riem gebruiken als verlengstuk van je arm, bijvoorbeeld in de koe. Het helpt je om in houdingen te komen die anders moeilijk te bereiken zouden zijn, terwijl je tegelijkertijd je spieren op een veilige manier versterkt.

Bolster: heerlijk ontspannen en verzachten

Een bolster is als een vriendelijke omhelzing voor je lichaam tijdens je yogapractice. Plaats het op je heupen voor verzwaring of leg het langwerpig op je borst en buik voor een grondend effect tijdens savasana. Als je ligt, kun je een bolster onder je heupen of rug plaatsen, waardoor je op een milde manier naar achteren kunt buigen. Laat de zachtheid van het kussen tot je doordringen om zelf óók te verzachten.

Meditatiekussen: richt alle aandacht naar je adem of meditatie

Bij de start van veel van onze yogalessen zitten we een paar minuten in kleermakerszit, om even alle aandacht naar de yoga te brengen. De meesten van ons zijn deze houding niet gewend. Dan kan het fijn zijn om op een meditatiekussen te zitten. Als je heupen hoger zijn dan je knieën, zorg je voor een natuurlijk hefboomeffect voor je rug. Zo kun je met minder moeite rechtop zitten. Het halve maan kussen ondersteunt ook nog eens je benen, waardoor je minder last krijgt van je knieën. Zitten op een meditatiekussen zorgt dat je minder afgeleid raakt van allerlei pijntjes. Zo kun je al je aandacht richten op je meditatie- of ademhalingsoefening.

Verdiep je yogabeoefening met de juiste ondersteuning

Deze eenvoudige yogaprops – het blok, de riem, de bolster en het meditatiekussen – zijn bijna onmisbaar tijdens veel yogalessen. Het maakt deel uit van een gevorderde yogapractice. Dat is: bewust luisteren naar je lichaam, reageren op de signalen door houdingen aan te passen naar je behoefte voor meer comfort, intensiteit of juist verzachting. Hier kun je bijvoorbeeld props voor gebruiken. Experimenteer er eens mee. Laat je lichaam verzachten, strek dieper en leer je lichaam beter kennen.

Lees meer over yoga

De zonnegroet deel 2: praktisch

Begin je dag goed met de zonnegroet!

De Zonnegroet bestaat uit twaalf yogahoudingen, die achter elkaar worden uitgevoerd. Je warmt er je hele lichaam mee op en wordt soepel en sterk. Leer hier stap voor stap de hele serie.

Lees verder...

De zonnegroet deel 1: oorsprong

Traditioneel werd de zonnegroet beoefend in de vroege ochtend bij het opkomen van de zon. Het doel is om de energie in het lichaam te activeren ter voorbereiding op allerlei krachtige houdingen oftewel de asana’s.

Lees verder...

login 

let op je wordt doorverwezen naar een andere pagina